More money for Soros’ organisations

https://tuzfalcsoport.blogstar.hu/2017/06/19/dol-a-le-ii-/39427/

There are a number of unanswered questions regarding the allocation of funds to the Open Society’s front organizations

 – Soros’ entire European network is based on the distribution of funds among its various elements – The Norwegian state is one of the main financiers of the Soros Empire – Where did the billions of forints for operating costs in Budapest go? 

The 2015 financial statement for the Bratislava Open Society Foundation discloses the organisations supporting the Foundation and the amounts donated. Based on this, the Foundation received in 2015 [all figures converted from euros to Hungarian forints in the original article – tr.]: HUF 265.7 million from the Brussels-based Financial Mechanism Office which supervises the management of the Norwegian Fund within the framework of the European Economic Area; HUF 153.7 million from the Slovak National Lottery (TIPOS); HUF 8.1 million as contributions from natural persons for activities organised by the Open Society Foundations (OSF); HUF 54.3 million from the OSF in the US and Switzerland; HUF 6.5 million from the Open Society Foundation in Serbia; HUF 9.2 million from the Open Society Foundation Prague; HUF 3.2 million from the US Embassy in Slovakia, Bratislava; more than half a million forints from Central European University (CEU); and HUF 7.5 million from the Soros-funded Frontline Club in London, which organises journalistic gatherings.  

According to the 2015 statement, the total revenue for the Bratislava Foundation amounted to HUF 560 million, of which more than HUF 200 million went to Slovak NGOs and associations according to the reported projects. It is likely, that similar to other European branches of the OSF, Soros’ money went from Bratislava to all over Europe.  

Thus, out of a total revenue of HUF 560 million, HUF 266 million came from the Norwegian Fund, HUF 154 million from the Slovak Lottery, and HUF 70 million from OSFs in Switzerland, the United States, Prague, and Serbia, not including other Soros-connected interests such as the CEU. 

The Open Society Institute Foundation in Budapest operates on a similar basis. For example, it provided HUF 49 million to the Centre for Adult Education Validus in Zagreb for a period of three years commencing 2013. Of the HUF 16.5 billion distributed by the Budapest Foundation from donations, only HUF 1.2 billion went to Hungarian organisations and associations. Most of the money may have gone abroad (the total income of the Budapest Foundation in 2015 was HUF 22.4 billion). The reason for this may be that the Open Society Institute in Budapest is listed on the OSF global website as a regional administrative and operational center for Soros initiatives in Europe. 

As some analysts have already pointed out, the Budapest Foundation’s operating costs of HUF 4.6 billion [more than EUR 1.3 million] in 2015 can be said to be unusually high, since – according to calculations – this amount was sufficient to cover the full-wage costs of 800 employees at average wages, and this would still leave more than HUF 1 billion for material expenses. In contrast, the OSF Foundation in Budapest employs barely 100 people. Who and how many were paid, and what were the material and personal expenses for which the Open Society Institute Foundation paid HUF 4.6 billion in one year? Where is the transparency here?    

An incited negative campaign with a professional veneer, outsourced for 1 billion forints – Sham organisations and associations in Soros’ Hungarian press and other left-wing media

In 2015, George Soros paid some four million dollars, that is HUF 1.2 billion to dozens of opposition organisations and associations in Hungary. With the help of an Open Society publication (Magyar Támogatottaink [Our Hungarian Recipients] 2015), we looked at the financial background and public profile of these organisations. In this publication, the grants are listed in dollars, and are converted into HUF here.  

The situation is clear: the American billionaire has essentially “outsourced” a negative political campaign to support the left-liberal opposition with the support of hundreds of millions of forints a year; however these anti-government attack campaigns are often given a professional veneer in the partially Soros-financed opposition press. Only a negligible part of Soros’ subsidies went to associations that can be said to be truly apolitical. The objective is to politically discredit Fidesz and Prime Minister Viktor Orbán personally – something pursued more than once in the form of blatant attempts at character assassination.

1.2 billion forints of Budapest money handed out in Hungary in 2015 to ‘small and medium-sized political players’ – Almost 40% went to TASZ and the Helsinki Committee

NameAmount (HUF)Percentage of total funds
Nyitott Európáért6.9 million0.60%
Történelemtanárok Egylet2.9 million0.25%
Menedék5.8 million0.50%
Policy Solutions6.1 million0.50%
Független Újságírók44.2 million3.70%
Átlátszó56 million4.70%
K-Monitor28 million2.30%
NIOK6.9 million0.60%
Political Capital55.1 million4.60%
TASZ220 million18.30%
Helsinki226 million18.80%
Transparency35 million2.90%
Partners (Roma)38 million3.10%
Eötvös27 million2.25%

Beneficiaries (in detail)

Nyitott Európáért Egyesület [Association for an Open Europe]

This organisation is responsible the Eurologus blog on one of Hungary’s most read news sites – Index. Their articles reach sixty thousand individual users a week, their Twitter feed has hundreds of followers, and their Facebook page has 7,000 users. In 2015, HUF 6.9 million of Soros’ money went to the association.

Történelemtanárok Egylete [Association of Hungarian History Teachers]

In 2015, the organisation received HUF 2.9 million to analyse textbooks. The organisation has spoken out on the issue of textbooks many times: it has criticised the quality of experimental history textbooks, and according to them earlier textbooks can no longer be used due to the state’s restrictive textbook policy in the marketplace (based on a 9 January 2017 article on Index). 

Menedék Migránsokat Segítő Egyesület [Hungarian Association for Migrants]

The organisation, which received a Soros grant of HUF 5.8 million in 2015, sharply attacks the government’s migrant policy and talks about legislative changes for political purposes. In an Index article from 16 March 2017, for example, the association’s director criticised the fact that in his opinion it was not at all as easy for refugees to access various social benefits as it is for Hungarians, and also criticised the annulment of the income supplement integration agreement. The article was given the title: “The government does not spend a forint on the integration of refugees” – which is a lie. Last year, the Office of Immigration and Asylum received a budget of HUF 16.3 billion, of which HUF 6.7 billion was for refugee benefits alone (including education).

Policy Solutions

This left-liberal policy analysis institute (ltd.) received HUF 6.1 million in 2015 to launch the website Képviselőfigyelő [Representative Observor], a portal repeatedly advertised by the left-wing press (168 Óra, HVG and so on) and referred to in their articles. For example, it was featured in a 24.hu article entitled: “Viktor Orban almost never votes in Parliament” (19 December 2016). Sometimes, of course, an opposition politician is mentioned in articles that otherwise generally attack the parliamentary activities of Fidesz and conservative politicians.  

Független Újságírók Alapítványa [Independent Journalism Foundation]

In 2015, the foundation received a grant worth HUF 44.2 million through Soros, and some of the foundation’s programs were funded by the Norwegian Fund and the Ökotárs Foundation. The journalists it supports, for example, were able to write articles for 168 Óra and 444.hu. Thus the Foundation, which is not independent at all, in effect, “supplied” professional recruits for the negative anti-government political campaign.  

Átlátszó [Transparent]

The non-profit company that stands behind this news portal received HUF 56 million for its noticeably one-sided political propaganda activities aimed at smearing the government with corruption scandals. In this way, the Soros network essentially “outsourced” the usual negative campaign during traditional election periods (the essence of which is to discredit a political opponent with corruption charges, for example, in hope of political success), so this task will not be left primarily to the left-wing parties, but to the Átlátszó website, and the bought domestic press.   

K-Monitor

Similar to Átlátszó, K-Monitor deals with public funds and corruption, receiving around HUF 28 million in 2015. On 29 May 2017, the group’s executive disparaged the government on Hír TV, said they were building their own clientele from EU taxpayers’ money, and simply accused the central bank of corruption. Denoted as an “NGO” on Index, which receives half a million unique visitors per day, the association regularly seeks to discredit the government side.   

NIOK [Non-Profit Information and Training Center]

The organisation’s mission is, in principle, to strengthen Hungarian civil society and increase its importance by putting together civic initiatives for the implementation of educational programs. Thus, it received HUF 6.9 million from the Open Society in 2015. One of the member’s of the Center’s board of Trustees is Miklós Marschall, director of Transparency International, also funded by Soros. The Center’s programs are also financed by the Norwegian Civil Support Fund, the Ökotárs Foundation, and Eötvös Károly Public Policy Nonprofit Ltd. As the news journal Demokrata wrote, the head of NIOK, which in 2015 had total revenues of HUF 60 million forints, received a salary of nearly HUF 7 million forints. Meanwhile, that same year, the Center received barely HUF 88,000 through 1% donations [The 1% law allows Hungarian taxpayers to direct 1% of their previous year’s paid income tax to a non-profit organisation – tr.].

Political Capital

The company standing behind this decidedly opposition-oriented analysis institute received HUF 55 million in 2015, for research related to migration and populism research, among other things. Political Capital has never been independent: when the left-liberal governments were in power, the analyst firm operated as a paid political agency, receiving a state commission of HUF 432.2 million between 2006 and 2010, of which HUF 190 million came from the National Security Office (NBH). Nothing is known about some of the materials prepared for the ministers at that time, and full public access to their work for the NBH had been classified until 2027 (then they allegedly asked they be declassified), but the full disclosure of documents remains incomplete. Capital’s experts regularly appear in the left-wing media, and this will likely be their role in an election campaign as well. In 2015, the company received more than HUF 2 million (as a separate grant) for mentoring a single employee for six months. 

TASZ [Hungarian Civil Liberties Union]

The Hungarian Civil Liberties Union, a human rights organisation that operates as a political battering ram, received HUF 220 million in 2015 based on information in the above-mentioned Our Hungarian Recipients publication. As the TASZ received only a total of HUF 6.3 million through 1% donations in 2015, the funds from Soros were needed. Leaders of organisations supporting TASZ often take part in anti-government movements. TASZ and its supporters, in a number of their activities, support the political campaigns of the opposition. The organisation is also commonly referenced in the opposition media.  

Hungarian Helsinki Committee

In 2015 the Committee received HUF 226 million in support with respect to law enforcement, criminal justice, rule of law, equal treatment, and the legal protection of refugees and migrants. The anti-right, anti-government organisation is regularly active politically; it is noteworthy, that last autumn, for example, the ‘Helsinki people’ called on the electorate to vote on the [migrant] quota referendum: they campaigned for the casting of invalid votes (apparently, the discrediting of one of the basic instruments of democracy is also an integral part of the rule of law and civil rights). Due to the political discreditation campaign, László István Mészáros, the former Free Democrat vice-chairman of the Partliamentary Committee on Human Rights, resigned from the organisation which had degenerated into a political handmaid.

Transparency International Hungary Foundation

This is the Hungarian branch of the world’s largest anti-corruption organisation possessing a liberal commitment. The organisation, which wants to portray itself as independent, received almost HUF 35 million from Soros’ people in 2015 (and does not conceal it on official grounds) for communication activities, social campaigns, and for reaching and addressing the widest range of people possible. The amount is also impressive in light of the Foundation’s HUF 152 million in revenue. Hungarian Transparency had been operating for 11 years and has been selectively responsive up to now, for example, early last May it held a corruption conference in Budapest with the participation of the opposition parties and former participants of the OLAF scandal. The organisations was already extensively operating when the left-liberal governments had fallen into corruption, when, for example, Alstom SA provided billions of forints in bribes to BKV [Budapest Transport] through other companies. It is enough to recall the HUF 4.5 billion in damages caused to the Hungarian budget and taxpayers during the HospInvest debacle, achieved with the assistance of the then Socialist and Free Democrat government. Chaotic hospital privatisations and the theft of billions in public funds were less of a concern then for the Soros-funded foundation.   

Partners Hungary Alapítvány [Partners Hungary Foundation]

A number of the Soros-foundations which support Roma integration maintain their political commitments to an extreme level. Thus, for example, the chairman of the board of Partners Hungary Foundation, founded in 1994, the psychologist János Rudas – apparently in the spirit of Roma legal protection – published a book in 2012 summarising his writings, entitled Orbán Viktor és te [Viktor Orbán and You], in which he psychologically analyses Orbán the person along as well as the readers’ relationship with the “Orbán regime”. Attacks on Orbán’s person with the help of psychologists have long been a popular tool among the left-liberals, which is also partly why this Soros-funded Roma rights defender may have taken on the role of the well-established, partisan writer Péter Kende. According to the above-cited Open Society publication, Partners Hungary received HUF 38 million in 2015 under four different legal titles.

Eötvös Károly Közpolitikai Intézet [Károly Eötvös Social Policy Institute]

In 2015, this institute, headed by László Majtényi, former ombudsman and candidate for President in the spring of 2017, received a grant equivalent to HUF 27 million. The data comes from OSF Budapest, but we also found different information. The institute, which often appears in the media, constantly accuses the government of undermining the law. The organisation is otherwise padding its weight, having doubled its amount of financial support in 2016.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: